Олександр Краєв – Старший аналітик Групи стратегічних та безпекових студій
Днями в американському Конгресі знову актуальною стала тема визнання росії країною-спонсором тероризму. Ще два тижні тому президент України вже звертався із такою пропозицією каналами Державного департаменту США. Вчора Верховна Рада України 344-ма голосами “за” затвердила відповідне звернення. Посилення тиску російської армії на фронті та все більше повідомлень про звірства солдатів Кремля вимагають від американських законотворців дій, і нарівні із ленд-лізом статус країни-спонсора тероризму може стати потужним інструментом для перемоги над російським агресором. Що ж в собі несе цей статус і як він допоможе приборкати путінських орків? Нагадаємо, що такий статус наразі має ряд країн із сучасної “вісі зла”: Куба, Іран, Сирія та Північна Корея. Основні обмеження стосуються заборони на постачання військової продукції та продукції подвійного призначення, заборони на фінансові та економічні операції із громадянами та юридичним особами визначених країн та серії інших обмежень в пов’язаних сферах. Таким чином він націлений на максимальне послаблення потенціалу цих країн у їх підтримці міжнародного тероризму та власних безпекових структур, які здійснюють терористичні акти. Насправді цей статус створює декілька потужних депресивних позицій, які не лише закріплять існуючі санкції і не дадуть росіянам так просто з-під них вийти, але і накладуть нові обмеження. Зокрема, такі:
1. Заборона на експорт і продаж зброї (вже є, але підв’яжеться під нову норму)
2. Контроль над експортом товарів подвійного призначення, що вимагає 30-денного повідомлення Конгресу щодо товарів або послуг, які можуть значно підвищити військовий потенціал країни, внесеної до списку терористів, або здатність підтримувати тероризм (вже є схоже, але підв’яжеться під нову норму)
3. Заборони на економічну допомогу (вже є, але підв’яжеться під нову норму)
4. Застосування різних фінансових та інших обмежень, у тому числі:
4.1. Ця норма вимагатиме від Сполучених Штатів виступати проти усіх позик Світового банку та інших міжнародних фінансових установ для країни-спонсора тероризму;
4.2. Позбавлення дипломатичного імунітету з усіх службовців країни-спонсора тероризму, щоб сім’ї жертв терористів могли подавати цивільні позови до судів США;
4.3. Відмова компаніям і фізичним особам у податкових пільгах на доходи, отримані в країнах, що входять до списку спонсорів тероризму;
4.4. Відмова у безмитному режимі для товарів, що експортуються до Сполучених Штатів з країн-спонсорів тероризму;
4.5. Заборона будь-якому громадянину США брати участь у фінансових операціях з урядом, що входить до списку спонсорів тероризму, без ліцензії Міністерства фінансів; і
4.6. Заборона контрактів міністерства оборони на суму понад 100 000 доларів США з компаніями, які контролюються державами, що входять до списку терористів.
5. Для більшості країн, які визнані спонсорами тероризму, Штати також застосували повне скасування усіх віз – в незалежності від їх статусу, рівня та термінів. Отже, ми маємо новий потужний пакет санкцій, який, крім всього іншого, скріплено законодавством, яке доволі важко обійти. Тобто тепер, за умови надання такого статусу, росіянам не лише буде важче від нових обмежень – вони і від старих не зможуть відмитися достатньо швидко, аби врятувати власну економіку. Наразі шанси на ухвалення цього законопроекту надзвичайно високі, адже після закону про ленд-ліз ще раз підтвердилася теза про двопартійну та абсолютну підтримку України обома палатами Конгресу. Тому дуже сподіваємось на далекоглядність і рішучість наших партнерів та друзів на Капітолії!